De invloed van stress op jouw gezondheid

Stress is een lichamelijke reactie waarbij hormonen jouw bloeddruk en hartslag verhogen en je een opgejaagd gevoel geven. Één op de drie gevallen van ziekteverzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Stress is daarmee de meest voorkomende beroepsziekte. Hoe ga jij om met stress?

Tijdelijke en chronische stress

Iedereen heeft of krijgt wel eens te maken met stress. In benarde situaties maakt jouw lichaam hormonen aan zoals adrenaline en cortisol om jou strijdbaar te maken. Jouw lichaam voelt aan dat er gevaar dreigt en maakt zich klaar voor de vecht-of-vlucht reactie. Vanuit evolutionair standpunt handig als je oog in oog staat met een wild dier, maar tegenwoordig minder bruikbaar bij geldproblemen, een drukke agenda, of werk.

Wanneer stress van korte duur is kun je er zelfs voordeel van ervaren. Zo krijg je immuunsysteem een impuls en wordt ook jouw pijngrens verhoogd. Wanneer stress echter langdurig aanblijft en het chronisch wordt, dan kunnen zich allerlei lichamelijke klachten manifesteren.

Lichamelijke stressklachten

De veelvoorkomende symptomen van stress (zoals de bovengenoemde verhoogde hartslag en bloeddruk) zullen je niet onbekend in de oren klinken. Toch zijn er nog allerlei andere symptomen die je niet direct met stress in verband zou brengen. Denk aan duizeligheid, maagklachten, slapeloosheid, hyperventilatie, depressie, en een verhoogde vatbaarheid voor ziektes en infecties. Soms komen de klachten er pas uit wanneer je tot rust komt, zoals in het weekend of vlak voor je vakantie.

Ook is het mogelijk dat lichamelijke klachten leiden tot stress. Je bent misschien geblesseerd en maakt je zorgen over wanneer en óf je weer normaal kunt sporten. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht waar jouw stress tot meer of andere lichamelijke klachten kan leiden.

Stress is niet CooL

Het goede nieuws is dat jouw lichaam op een positieve manier kan terugvechten tegen stress. Door voldoende te bewegen maakt jouw lichaam positieve hormonen aan (zoals oxytocine; het ‘knuffelhormoon’) die jou een goed gevoel geven. Oxytocine maakt je socialer en geeft je meer zin in sociale contacten en aanraking. Daarnaast verhoogt regelmatig bewegen jouw weerstand en is het een effectieve manier om af te vallen, mits je het goed aanpakt.

Dat kun je bijvoorbeeld doen met het CooL-programma. CooL – een afkorting van ‘Coaching op Leefstijl’ – is erop gericht om jou in het dagelijks leven gezonder te laten eten, meer te laten bewegen, voldoende slaap in te bouwen en je bewust te maken van de balans tussen inspanning en ontspanning. Het is dus een perfecte voedingsbodem om stress op een constructieve manier aan te pakken.

Interesse? Meld je dan nu aan voor de eerstvolgende cursus die start in september, of neem geheel vrijblijvend eens contact met ons op.